Monday, April 26, 2010

Summer Wine

Strawberries cherries and an angel's kiss in spring.
My summer wine is really made from all these things.
Take off your silver spurs and help me pass the time.
And I will give to you summer wine. (Lee Hazlewood, 1966)IMG_5160-1

Eigenlijk een voorjaarsproeverij, maar door het mooie weer al bijna zomer. Misschien dat een enkeling liever buiten in de zon bleef. Ik kwam er des te meer door in de stemming. Wat is er nu beter op zo’n dag dan een heerlijk koele rosé? Of, meer naar mijn eigen smaak, een fris en fruitige witte. En als ik er dan toch ben, wil ik ook de rode wijnen best even proberen hoor, geen bezwaar.

Plaats delict was Het Huis van de Wijn, in Schoonloo. Een plek waar ik graag kom voor lekkere wijn en goed advies. Want zonder dat laatste gaat het nog niet altijd goed. Al weet ik ondertussen wel wat van mijn eigen smaak, een wijnkenner zal ik mezelf niet noemen. Zo’n proeverij is dan een uitgelezen kans om overal je neus eens in te steken, wat ook enthousiast gebeurde.

Collages4

Eén van de wijnen op de proeverij had ik korte tijd geleden al in huis. Een Italiaanse Chianti, van Castelli del Grevepesa. Ook deze fles op aanraden van de eigenaar, nadat ik vertelde dat er ‘s avonds pasta op het menu zou staan. En dan zoals deze in Italië geserveerd wordt: sterk in zijn eenvoud. Eerlijk is eerlijk, het was een geslaagde combinatie.

Vandaag heb ik, nog geheel in zomerstemming, een Franse rosé meegenomen. Voluit de Cabernet de Saumur A.C. ‘La Bretonniere’, van het Chateau Langlois. Een wijn die ook geregeld in restaurants op de kaart staat, en mij op de proeverij bijzonder verraste. Ik hou jullie op de hoogte.

Nogmaals mijn dank aan allen die zo vriendelijk waren om voor mijn camera te willen staan. Van een bericht zonder foto’s wordt niemand vrolijk.

No comments:

Post a Comment